BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Showing posts with label Cuti... Show all posts
Showing posts with label Cuti... Show all posts

Thursday, March 24, 2011

HK Discovery Part 6: Ocean Park

Assalamualaikum...


Diam tak diam dah beberapa hari tak tengok pun blog. alaaah biasalah kalau dah kat rumah, banyak benda lain nak buat. keje satu hal lagi, bila sampai rumah dah mentally exhausted, malas nak pk nak updet. dok pegang riben aje sebab ada date line nak kena kejar. Before may 1st maklang nak kena siapkan 40 pouches untuk majlis akad nikah anak kawan maklang nun di utara, Alhamdulillah...Insyaallah dan kejar tu. lagipun sekarang maklang dah dapat assistant minta tolong jahitkan pouches. tapi Re maklang siapkan. Kena ada yang standby sebab rasa2nya dalam sebulan dua ni keje akan melambak kat office ( Alhamdulillah..:)), so kemungkinan besar nak kena balik lewat amatlah besar...


Alhamdulillah Allah beri nikmat pada keluarga kami. Along dah dapat result yang cemerlang dan sekarang sedang sibuklah nak isi segala macam borang untuk nak masuk UPU tu...Abah dia pun sibuk sama, apply sana sini untuk dia. Moga murah rezeki dia untuk mencapai cita2 dia...Amin...


Kita sambung cerita kat HK lah ye...Lepas ni tinggal 1 aje lagi..:)



Pagi nak bergerak ke Ocean Park, kami bersiap awal. satu2nya hari kami keluar rumah sebelum jam 9pagi. Lepas breakfast nasi lemak ( kena heavy sikit sebab kat Ocean Park memang dia tak kasi bawa makanan luar sebab itu policy mereka macam yang tulis kat internet laa), kami pun menuju ke Ocean Park. Walau pun memang tak dibenarkan bawa makanan, kami angkut juga sedikit roti dan jem serta mentega kacang, sedikit biskut, dan buah2an. Air pun bawak jugak. Alhamdulillah lepas...taklah strict sangat. Maklang pun dah tanya kawan maklang macamana kalau bw makanan ok tak, dia kata bawak aje...so kami pun gamble jelaa...Alhamdulillah tak ada apa2.


Kami ke Ocean Park naik MTR lagi. Sampai kat Admiralty kami turun. Hari sebelum tu, ada travel agent dah approach kami kalau nak ke Ocean Park boleh pergi dengan dia. Tiket is about HKD250 per person. tapi kalau ikut travel agent tu, dia kasi diskon sikitlaa. HKD220 termasuk tambang pergi. Alhamdulillah lah tak ada problem. Mereka naikkan kami ke 2 taxi and bila sampai kat Ocean Park yang terletak lebih kurang 20mins away dari stesen Admiralty, ada kawan dia tunggu dan prg tu yang bayarkan duit taxi. Kemudian the 8 of us pun di bawa masuk ke Ocean Park.

Wah..memang seronok masuk situ. Macam Disneyland sikit2, banyak kartun2 ni semua. tapi of coz tak ada lah Disney characters.. Oklah tu. At 1st nak sewakan atok kerusi roda tapi atok tak nak. Dia kata dia nak practis jalan sebab Insyaallah nak buat umrah lagi cukup bulan. alhamdulillah dia ok masa kat OP.


1st sekali kami tuju kat bird park dia. ada bird show. Oklah jugak cuma tak faham sepatah haram. Semuanya dalam bahasa Cina, tapi adalah campur sikit2 bahasa omputih. Then dari situ kami jalan2 ke tempat Panda. Memang teruja sangat. then tengok ikan2 emas yang bermacam2 jenis. Memang teruja tengok keindahan ciptaan Allah. Alhamdulillah kami diberi peluang untuk dapat melihat ini semua. anak2 dan bapa anak2 naik lah rides 2-3 jenis kat sini. maklang pun ikut serta, tapi atok dan wan tak naik laa...cuma berehat2 tengok2 apa yang ada kat Ocean Park. Memang tempatnya tersangat besar dan terbahagi kepada 2, satu kat sebelah bukit sana dan dapat pergi kesana dengan menaiki cable car. Ada kot 2-3 km jauhnya...seriau dan kecut perut masa mula2 naik tu...nak2 bila melalui cerun2 bukit dan atas lautan....tapi Alhamdulillah semuanya seronok kat OP.


ni kat luar ocean park...kat pintu masuk

cantek nya dia orang decorate pokok2 jadi dinasour

ni one of the pandas kat Panda Village

suamiku teruja sangat....anak2 pun enjoy

anak2 yang 4...



antara ikan2 emas yang menarik:)
ada show jimnastic kat situ


on the way to the cable car...

excited budak2...




harimau pun didecorate...belakang ada hot air balloon tapi tak leh naik kerana angin kuat


setakat ini sahaja...maklang akan updet bila datang seru lagi...Stanley market pula...

selamat berhujung minggu....:)




Saturday, March 19, 2011

HK Discovery Part 5 : Space Museum, The Longest Escalator, Arena of the Stars

Assalamualaikum...


Semalam, I was too tired to continue. It was again a very tiring but enjoyable day for us!:)


++++++

The walk to the Space Museum did not look that far in the map, but in reality it took us about 15-20 mins before we actually reached the place. It was because we had to go into the subway to cross the road instead of just crossing the main road. Kat sini if tak ada zebra crossing tu tak payah lah nak cross because silap2 kang kot kena saman tak pasal2... Turun naik escalator, tangga, semuanya menyebabkan our legs too tired to even continue walking even further. Having to sit or rather half sitting/ lying on the so very comfortable chair in the space theater made all of us feeling so sleepy:) and I think all of us slept for a few minutes while watching the movie ( entah apa tajuk dia pun tak ingat). Maklang rasa, the ticket which costs us 25HKD per person was a real bargain since we had a good nap and can watch the short movie as well.


kat ladies market...anak2 excited...:)

outside space museum


di hadapan masjid Kowloon...kenangan di sini...


( I am already back in the house..arrived at around 4pm just now and now I am trying to finish updating this blog which was left untouched since last Monday!)


After the short movie in the space museum, we visited a few other areas in the museum which show the history about how men encountered space etc. Hakim was so excited because there were so many things that he could play and experiment with. Dia sempat naik pakaian yang digunakan di bulan...

Lepas dari situ, kami bergerak pulang dan selalunya nak balik ni tak lah susah sangat nak cari MTR sebab masa datang tadi dah cuba ingat2kan mana jalan yang di lalui..


Malam lepas dinner, lipat2 baju yang dah di cuci and then berehat laaa...:)



hakim nak etah aperkenama dia...konon2 jalan kat bulan lah tu...semua dia nak cuba.:)




abang, atok dan Wan bergambar dengan roket...Abang nak terbang ke mana tu??


maya dan hakim naik bus 2 tingkat pun excited...

on the way to the longest escalator in the world. lepas turun MTR kat admiralty kami naik Ting- Ting orang sini kata ( tram lah tu..:)), and we headed to the Central Market. Ingatkan ada apa lah kat situ...kot2 ada market cam Ladies market tapi tak ada apa pun...naik ting-ting, turun kat central market and then naik longest eacalator. Tak sempat naik sampai atas pun (800m long), kami turun kat masjid Jamia nak tengok masjid lama. Tengah ada membaik pulih masjid, took a few photos and we headed to the Museum of Medical Science. Maklang tak pergi pun , cuma Cik Abang dan anak2 sebab nak turun bukit cerun takut pulak tergelincir, so maklang, atok and wan just waited kat atas bukit tu...Akim kata...tak best pon Mak...:(. Dari situ kami naik cab menuju ke Masjid Osman dan Amar lagi untuk nak makan Dim Sum yang kami missed 2 days ago...Macam piranha...Kejap aje, 20 dimsum lesap....It was 3:00pm...Pass the lunch time...:)

gambar diambil dilanding antara escalator yg terpanjang di dunia...



Maya posing depan kedai Maya...kat Hollywood Street

On the way the Museum Medical Science...Along kata tak pernah tengok sign board senget cam ni...


Isnin: The longest Escalator, Museum of Medical Science and Dim Sum

tingginya dim sum..one bekas contains 3 biji dim sum...

kejap dah lesap.sedap2 semuanya..harga ranges from HK 10 (kot) ke HK25

nasi goreng seafood to go with the dim sum..sedap yang ni

ayam goreng ni tersangat gareng..




lepas makan kami bertolak ke Ferry Pier nak ke arena of the stars..naik ferry ni best sebab dapat menikmati keindahan HK...memang cantek sangat2..


canteklah jugak ambil gambar ni guna camera handphone. kalau guna DSLR, lagilaaaa...

kat tepi pantai

kat arena of the stars...tersangatlah ramainya manusia...siap ada one chinese girl berlari2 datang kat maklang nak ambek gambar sekali...:)


hakim ngan bruce lee


dari sini kami pulang ke 'rumah' dengan menaiki mtr lagi....lewat malam itu...tiba rumah dekat pukul 8 malam..


Next: Ocean Park..best!



Terimakaseh kerana datang sini...maklang harap apa yang dipaparkan akan dapat membantu sape2 yg nak ke HK...( macam maklang refer jugak kat blog2 mereka2 yang sudah ke sana...it was a great help:). TQ...)

Saturday, March 12, 2011

HK Discovery Part 2: The Peak

Assalamualaikum...


Adoi..sakitnya pinggang maklang. Ada agaknya berjalan lebih 5km hari ni...mau lebih. Jem pinggang maklang, sakit lutut atok dan wan, bisa tumit Cik abang...anak2 pula ada yang nangis sebab jauhnya perjalanan... yang muka masam sebab penat tok sah cerita laa




kat bawah tanah ni
Nak tau kenapa? kami pergi jalan ke The Peak...memang pergi jalan literary laaa...Mulanya naik bus dari apartment..Cehh...konfiden betul. Turun jam 10, bus baru aje berlepas. So, naik balik. Pukol 1050 turun semula.Best je, minibus dia..relax aje, bukan macam minibus kita kat KL...Tiba kat tempat turun nak ke Metro,entah apakenama dia, kami pun mula menapak nak naik metro. Naik metro ni(MTR) ni, tiket dah dibeli masa kat airport, Octopus, macam Touch and Go kita laaa. Oklaaa senang nak jalan..Touch and Go ajelaa..Ingatkan MTR senang lah sikit sebab ingatkan...ingatkan je...laaa...dekat..rupa2nya ..mak oi..besarnya..memang besarlah tersangat2..nak menapak dari satu MTR ke satu..alahai..jauhnya...kesian atok, sampai terdengkut2. Keluar dari MTR , kami jalan2 kats hopping Mall dekat2 situ. Kononnya nak naik tram, maka naiklaaa...kejap aje, jumpa seorang perempuan Indonesia, dia kata dia pun nak ke The Peak, Keje kat situ gamaknya. So, kejap aje naik tram, kami turun kat Admiralty ( ye ke bang?), jalan dan jalan lagi across IFC building ( tallest building kat HK), barulah tiba kat stesen bus. Naik bus No. 1 utk ke The Peak. Bus ni ambik orang cukup2 ..semua kena duduk. No diri2. Oklah tu. Tempat duduk agak sempit untuk kami duduk 2 orang, tapi duduk ajelah...masa nak naik atas, jalan memang macam ular kena palu...mak oi...ngantuk nya mata...sampai nak terlelap nak tunggu sampai atas. Agaknya ada kot dekat 40 mins baru sampai. Sempat lah intai2 keindahan bandar HK dari atas bukit. Maklang tengok penempatan dan pembinaan macam kat UK dulu...macam laaa..agaknya sebab British Colonial kot dulu. Jadinya kebersihannya pun elok laa jugak. Batu2 tepi bukit disusun rapi macam kat kawasan perkampungan kat UK. Maklang suka tengok pemandangan nya...Cuaca pun sejuk sedang2 aje...so, taklah nak berbolot sangat..Cik Abang and Angah relax aje, pakai baju besa aje...Kami sempat makan2 sebab ada kantin bergerak. Angah letak tuna sandwich , oreo, pisang, kaya pun ada dalam beg dia. Waaah...kami alas perut kat The Peak. It was fun!

di stesen bas nak ke The Peak

Kejap aje kat The Peak. Maklang sempat lah tengok2 souvenirs utk kawan2...tengok jelaaa..nak beli teragak2, pulak tak ada pegang duit pun. Semenya ngan my darling. Tak pergi pon madame Tussaud's. Maklang dah pergi masa kat London dulu, tapi anak2 belum lagi. Atok ngan Wan kata ..tak payah laa...It was quite late masa tu..waktu solat pun macam dah nak habis. cepat2 tunggu bas nak ke Causeway bay. dengan confidentnya naik bus yang on the other side. tau2 bila dan sampai bawah and tengok2 rupanya kita dah pergi ke tempat berlawanan arah. nasib baik ada HK lady yang beritau ...that Times Square tempat kami nak tuju adalah kat arah berlainan..Mak oi....turun kat Pacific Mall and rehat2 kat situ. Nak cari MTR ke Causeway Bay pun payah..sebab asyik turun naik escalator kiri kanan...entah kat mana. Masuk exit lain2 tengok kat route dia tak ada pulak causeway bay yang kami nak tuju tu. Tanya2 org HK ni pun kita pun tak paham. Cam ayam ngan itik..sesat kejap. rupanya untuk nak ke causeway bay guna MTR yang sebelah lagi satu...jalan lagi...tengok atok dah terdengkot2..maklang punya pinggang pun macam dah jem. Tapi Alhamdulillah kami tiba kat Causeway bay. Dah sampai Causeway bay...jumpalah Mall dia. berpusing2 tak jumpa exit. rupanya exit dia kat Crawford Lane.

siap ambek gambar map MTR sebab dah sesat!



MTR dia....sayup mata memandang..bukan main panjang..bujang steady je..tak mo pegang ..kang jatuh tergolek, mau sampai Malaysia sebab MTR ni panjang benor!




Pakai Iphone cik abang nak cari route untuk ke Wan Chai road sebab kat situ terletak masjid. memang kena kejar waktu solat. Takut by the time tiba dah nak dekat maghrib pula. Ingatkan nak naik taxi aje, tapi tengok orang beratur...mak ai...sampai maghrib pun tak sampai. Alhamdulillah kami menapak pelan2 jugak laaa sebab atok dan wan nampak macam tak berapa kuat dah..Ceh...kata atok dan wan..maklang pun rasa tak larat sangat. sambil2 dalam hati berdoa..Ya Allah temukan kami dengan masjid...sebab tak tahu jalan pintas...kami pi tawaf dulu before sampai ke masjid. Bila nampak muslim HK ladies...leganya rasa. Sempatlah kami jamak zohor dan asar sekalian. Masjidnya besar juga. Kat tingkat 6 ada tempat makan. Ramai orang indonesia di situ. sempat jugak maklang tanya kat mana nak dapat ayam dan daging. Anak2 mmg tak boleh survive kalau tak ada ayam.. dan alhamdulillah org Indonesia tu siap kasi peta nak ke sana. Dekat benar dgn masjid. Kat pasar Wan Chai kat tempat jual daging ada satu dua kedai muslim. M. Naveed nama kedai yang kami pergi. Kami beli daging satu kati dalam 90K HKD. Ayam seekor, HK45K. Apalagi maklang beli ayam 3 dan daging dekat 1.5 kg. sempat beli taugeh, kucai dan a few other sayors...Oh ye, we crossed over kat pasar ikan and bought about 1.5kg ikan tenggiri. yang tak best tu kat kedai tu ada jual kodok. Angah dah nak muntah tengok ...mmg geli laa...tapi buat tak nampak laa...lega dah dapat makanan basah ni ..so no more pasar shopping. kami langsung balik ke masjid and makan kat sana. Nak tercekik makan in 20 mins sebab dah janji nak amek taxi at 630pm....Oklah the food, tapi mahalnya...makan ayam sekor yang dikukus ngan halia, nasi 7 mangkuk keci, brocolli sauteed with bawang putih dan kari ayam serta soup jagung was almost HKD 400!. ( about RM120 laaa).

cantek je, taugeh dia tersusun....:) tapi jualnya sedikit2 je, taklah bertong2 cam kat Malaysia


sedapnya tengok tomato ni..masih fresg bertangkai lagi..



We took 2 taxis home. Finally we could sit and enjoy the view. The trip cost us about HKD 250K ( for 1 cab) ( including the cost for the toll).


Alhamdulillah all of us are at 'home' now. Abang and Along and Maya are all in lala land. angah is now massaging Wan's leg after massaging Atok's. Hakim is now singing and not crying anymore...perut dah kenyang and hati pun senang!.

Maklang pula nak sambung sikit lagi meng RE...entah tak sempat sekuntum dah nak join Cik Abang ..he..he..Hopefully tomorrow, there will be more to look at and there won't be too much walking ...mau lusa melepek tak leh bangun...


Photos will follow later...tak leh upload pulak dr iphone ni...

HK Discovery Part 1: Hong Kong...

Assalamualaikum...








<
Maklang baru tiba Hong Kong petang semalam. Percutian yang telah di rancang sejak 7 bulan lepas kot. dapat tiket murah terus mintak tolong Busu yang book kan. alhamdulillah cuma abaout 400+ perperson. Cuma rumah dan kenaikan tak masuk bill. Dan bill untuk sewa rumah yang agak memeningkan kepala. Tapi bila tiba kat sini semalam, we are satisfied. Alhamdulillah. Ada 4 bilik bilik tidor . ada katil cukup utk all 8 of us. ada dapur, segala piuk and utensils semua siap. Sabun mandi , sabun basuh baju semua lengkap. Padanlah dengan harga sewa yang kami bayar. About 1,700+USD for 7 days. Alhamdulillah. Yang best boleh masak kat sini.









Kami bawa piuk nasi, pinggan2 dan periuk stainless steel dan sedikit kelengkapan dapur utk masak walaupun tahu kat sini seme ada, tapi rasa payah pulak nak menyamak sebab tak yakin apa yang telah dimasak dalam periuk belanga tu semua. Oklah. Kalau jalan2 ni maklang biasalah kat dapor. makan kena siap dulu supaya jalan2 kang senang. takut nak makan sembarangan sebab kita kan kena jaga makan... yang best tu bila jalan2 ni Cik Abang I rajin mengemas.. So, bila maklang dah selesai masak, ada yang tolong kemas....he..he... Sekarang sementara nak menunggu anak2 siap, ( dan maklang siap juga sebab lom bersiram), rehat kejap nak updet blog. Apt ni yang bestnya WIFI pun ada. So, lappy anak2 semua bernyawa laaa...:)











Dari rumah di KL semalam bergerak ke LCCT. Cik Abang drive kereta kami sarat. ada 6 beg besar, 6 orang besar2 dan 3 orang yang sederhana besar tersumbat dalam kereta. Sure polis yang tunggu kat LCCT tu terkejut...mak oiiii...ramainya yang keluar dari kereta ni...he..he..The flight was smooth laaa, apart from a delay about 30 mins. maklang siap membuat bunga riben dalam plane. Kurang boringlaaa...4 jam tu nak habiskan masa...sambil2 tgk muvi kat lappy yg along bawak. Sedar2 dah nak sampai aje. The food in flight pun dah pre order, so tak lah lapar...:). Credit to AA sebab kali ni kami pergi, the air hostess was extremely nice and peramah...rasa cam dah kenal lama jer...:)









Tiba HK 550pm. Kat immigration no problem. sesuatu yang kami kesal was tak bawak pre cooked meals. Kalau tahu tak payah lalu kat kastam nak cek barang, sure dah ada ayam masak serai, daging goreng, or other makanan yang boleh di freeze kan. Lain kali sape2 nak datang, bawak jelah apa yang teringin. ni kat sini kena sibuk masak pulak. ( maklang bw beras, mee hoon, spaghetti, roti , tuna, sos - kira about 40kg worth of makanan dalam tin dan pinggan tupperware dan periuk nasi and utensils) Semalam lepas sampai dari airpot kami naik mini bus. Kena 800HKD ( about RM320 laa), kami masuk apt, then keluar jalan ke supermarket beli barang dapor. Oklah harga barang2 taklah mahal mana. Banyak jugak lah lebih untuk tahan seminggu. InsyaAllah tak payah ke supermarket lagi...









Oklah sini dulu, nanti bila ada masa lagi, akan updet berserta gambar lain pula...kalau tak kang kena tinggal pulak:) selamat bercuti sekolah:)

Saturday, January 29, 2011

cuti


assalamualaikum semua....


Maklang bercuti seminggu, nanti dah balik dari bercuti, maklang cerita lah ye..


pada yang menyambut hari raya China...selamat tahun baru...:)

take care

Saturday, July 3, 2010

Surabaya Part Last

Assalamualaikum...


Wah diam tak diam, dah dekat 3 minggu hari since last updet. Punya cepat masa berlalu. Betul tak sedar. As usual my reasons are the same. Terlalu sibuk dan malas...he..he..


Last 2 wikens pula, kame ke KL. Ada majlis perkahwinan sepupu Cik Abang. Kali ni memang mesti pergi sebab the last wedding untuk anak ke2, kami tak dapat hadir. Baju semua dah siap jahit seronok nak jalan, tapi tak dapat pulak sebab Cik Abang demam. So, boss kata tak pergi, kita dok dendiam aje laa. Alhamdulillah sampai ke KL kali ini. Memang lah seronok bila pergi wedding sedara mara ni. Ramai jumpa sedara mara yang lama tak dapat nak bersua muka. Syukur dapat bertemu kali ini.

Hari Khamis kami tiba jam 11 lebih. Angah, Hakim and Maya ikut sebab terlalu seronok nak jumpa kakak. Malam tu, entah pukol berapa mereka tidor sebab bersembang dengan kakak. Pagi Jumaat kami ke clinic bawa kakak dan bibik Ju ( bibik Alang) untuk fomema. Lepas dah selesai amek ucop dan hangkut semuanya ke Kajang.

Alhamdulillah perancangan nak pegi rumah Kak Ezza tertunai. Sedap mee udang Kg. Pandamaran kak Ezza. Tinggal suku je gaknya dari yang Kak Ezza hidang!Nanti lah maklang cerita.. Cerita waktu menghadiri perkahwinan sepupu Cik Abang pun kalau rajin, maklang cerita eh. Ni kita selesaikan Cerita Surabaya ni dulu ye..



+++++++++

Hari ke 3

Hari ke3 punya rancangan kami buat masa dalam perjalanan pulang dari Jambatan Suramadu...Biasa laa...tak tahu mana nak pergi. Ok, pagi2 kami berangkat ke Tanggul Angin pukol 8:30pagi. Sebab perjalanan ambil masa lebihkurang 1 jam ,maka kami bertolak awal supaya dapat pergi tempat2 lain kalau dah pegi awal pagi. Dalam perjalanan Pak Por bercerita tentang macam2 lah juga. Kami juga banyak bertanya, kalau tak tanya, nanti banyak yang tak tau.

Memang tak sangka yang kami akan singgah kat bandar Sidoarjo. Sempat jugak singgah tengok lautan lumpur yang dah hampir 4 tahun lumpur keluar dari bawah tanah sehingga menutupi seluruh daerah kecil di sana. Dalam masa 4 tahun lumpur yang sedalam 10 meter dah mengalir menutup 3-4 daerah. Kerajaan sudah pun meninggikan benteng setinggi 10 meter, tetapi tidak cukup untuk menampung semuanya. Moga2 cepatlah lumpur yang mengalir tu berhenti..Amin...


Dalam perjalanan pulang kami singgah di tempat jual sulam2an. Bestnya . Walau pun ad hoc je sebab tak ada perancangan nak ke mari..Duduk bersila lah maklang memilih kerudung2. Aduuuhhh cantik2 bangat. Green pulak asyik berkelip je...so apalagi sambar sekali lah untuk anak2 and untuk buat Raya sekali...Thanks darling layan isteri tercinta ni..he..he..

Dari sini kami bertolak balik. Sempat singgah kat kedai2 jual lukisan sebab hajat cik Abang nak beli lukisan belum tercapai lagi. Nak buat macamana, tak ada pulak yang menjual lukisan2 macam kat Bali or Jakarta. So, tak adalah membelinya. Lepas tu kami pergi makan dan balik rehat. Petang kami ke Plaza nak cari kain katun ( cotton). Ingatkan kedai tutup lewat rupanya pukul 5 dah tutup. Apalah nasib. Dapat beli sehelai 2 aje dan sepotong yang lain untuk ole2 seseorang yang maklang agak rapat. Alhamdulillah dah sampai pun kat tangan tuan dia dan dia suka..Lepas tu kami pergi beli satay. Cik abang teringin sangat nak makan satay kambing. Pak Por recommended satay kat satu tempat tu, secucuk 13 ribuan. Besar dia macam ibujari kaki . Daging kambing dipotong kecik2 dan dicucuk kat lidi and then dibalut dengan kepingan daging kambing lalu dibakar. Maklang rasa segigit je. Tak leh masuk sebab ada bau. Cik Abang pun makan sikit aje dan yang lainnya tong sampah yang kenyang! Ada jugak beli satay ayam sikit, tapi yang tak bestnya separuh cucuk tu lemak ayam. Ish tak leh masuk terus. Kata Cik Abang satay kat Surabaya fail ngan tekak dia... tak lawan Satay kat Malaysia!

Lepas malam tu, beg dah siap pack semua. Maklang tidur awal. Tak larat dah rasanya...


Hari 4

Besok pagi lepas breakfast, seawal 8 pagi kami dah bersiap sedia nak ke kg. kakak. Ye, misi kami ada lah untuk melawat family kakak dan bawak kakak balik ke Malaysia. Alhamdulillah setelah hampir 2 bulan urusan untuk mengambil kakak bekerja dengan kami akhirnya selesai juga. Kakak yang sebenarnya nak keje semula. Bosan kerana kekurangan wang kat sana, akhirnya kakak nak datang kerja dengan kami semula. Alhamdulillah. Dapat juga ambil saudara kakak yang nak keje dengan Alang.

Dalam perjalanan sempat juga kami singgah kat tempat wisata- cantek tempat tu - macam waterworld diGambang tapi entah 4-5 kali lebih besar. Walau tak masuk, tapi nampak tempat tu amat besar..

Total perjalanan dari Surabaya ke kg kakak ambil masa sekitar 3 jam. Ingatkan ulu sangat lah tempat kakak ni, rupa2nya besar dari bandar Dungun...Meriah juga bandarnya..Yang lain was history. Happy dapat bertemu keluarga kakak. Ialah dah kenal kakak sejak along berumur 2 bulan masa kakak mula2 keje dengan maklang. Sekarang dah 17 tahun, tolak cuti setahun masa maklang beranakkan Hakim dan berenti selama 4 tahun, kakak masuk balik nak keje semula. Alhamdulillah...:)



Perjalanan pulang ke bandara ( airport) ambil masa 2 jam aje. Sampai airpot ejen yang uruskan paspot utk dicop di kedutaan Malaysia uruskan semua paspot kami. Tak payah tunggu2 kat imigresen nak dicop. Senang aje lah. Syukur. Masuk Malaysia yang masalah. Utk kakak ok sebab majikan ada bersama, tapi untuk Alang tersekat sebab dia nak copy of IC uncle Jai pulak. Yang kami bawa cuma surat undertaking aje. Selalu ok je dengan surat. Puas pulak tunggu Uncle Jai faxkan IC dia. Uncle Jai balik JB hari tu dan it was almost 11 lebih bila kat imi KLIA. Mesin fax rosak laa, jemlaa. Both sides dari Uncle Jai dan kat airpot tu; Last2 buat muka tak malu, ada pejabat Malaysia Airport yang maklang mintak tolong if boleh fax kat dia. Syukur pukul 1:30pg, baru fax masuk . Dan ALhamdulillah selamat semuanya. Kami tiba rumah ALang pukul 3;30 pg sebab hantar barang untuk sedara kakak dulu. Alhamdulillah now dah masuk 3 minggu kakak diMalaysia tapi baru aje ambil kakak masa gi KL, sebab kakak dok train sedara dia keje kat rumah Alang dulu. Anak2 happy sangat. Maya sampai sanggup tidur atas lantai asalkan sebelah kakak...Memang mereka seronok. Alhamdulillah...:)



tu dia...duduk bersila pilih tudung2 sulam..kalau boleh nak hangkut seme...



berlatar belakangkan lautan lumpur di Sidoarjo

lunch di restoran Kg di kota Surabaya

Wisata ..cantek tempat ni


Upin dan Ipin begitu popular disana. nampak kita dr Malaysia je terus mereka kata ..betul..betul..betul !


Berlatar belakangkan wisata


Cantek rumah kakak, bersih dan kemas...besar pulak tu


Mak kakak dan saudara2 nya diruang tengah rumah kakak


Kami dijamu dengan soto ayam

Sebelum meninggalkan keluargsa kakak, kami sempat bergambar..



Sekian buat kali ini...InsyaAllah jumpa lagi

Tuesday, June 15, 2010

Surabaya Part Two

Yang di atas tu maklang updet masa di Surabaya. Nak upload tak boleh sebab punya lah slow internet dia. Ingat2 nak buat anak2 jeles...he..he...

++++
Hari 1
Alhamdulillah kami merayap ikut suka hati aje sebab semuanya free and easy. Cik Abang dah book Pak Supir dari Malaysia lagi. Setibanya di airport dia dah tunggu dah. Kami sewa Innova. Mudah kalau book dari internet. Kami cuma sewa Pak Supir and kereta aje. Minyak kena tuang sendiri sebab ikut mana nak pergi. Untuk 4 hari cuma 1.4 juta aje. Kira2 dalam RM 550.00 which is so reasonable. Kalau campur dengan minyak dari 1st day sampai last day total dalam 350,000 rupiah aje. Lumayan jugaklaa. Tapi pun kami tak jalan jauh mana pun.

Hari 1, sebelum check in kami dah pergi makan dulu kat kedai ayam bakar. Oklah jugak makanan dia. Ni gambar makanan yang di soru tengahari tu.


Lepas makan, check in, rehat sebentar dan solat dan lepas tu kami menuju ke Tunjungan Plaza. Memang tak ada agenda tengahari tu sebab malas nak kejar2. Tak ada apa sangat nak beli lagi pun. Kalau kat Plaza ni sama aje barangan yang ada kat Malaysia. Tinggal harga mahal dan murah aje. Sempatlah mengangkut beberapa helai pakaian sebab murah sangat. Separuh harga gitu! Lepas dari situ maklang jumpa Marks and Spencer. Nak beli barangan kat sini memang lah kurang mampu. Jumpa bedak buy 3 get 1 free. Hangkut lah 4 botol . Lumayan gitu... Ada pulak yang dah booking. Cik Abang kata yang beli masa kat Bali pun tak habis pakai lagi...he..he..Ampun tuanku!

Hajat hati nak cari katun ( cotton), tapi tak jumpa pulak. Ada kakak dari Indonesia yang maklang jumpa kat kedai pakaian siap bawak maklang ke kedai Alta Mode ( kira2 begitulah ejaannya), tapi selai pun tak berkenan. Banyak yang kaus ( yang stretchable), takkan nak guna itu buat baju. Ada yang berkenan texture kain cotton tu, tapi warna pulak out. Tak jadilah beli apa2. Kami round2 Tunjungan Plaza dan kemudian singgah untuk dinner. Cik Abang makan gado2 sementara maklang makan soto dan lontong je ( kalau kat sini lontong= nasi impit). Bolehlah, tak adalah sedap mana. Makan pun untuk nak alas perut aje supaya malam nanti tak payah keluar2. Sempat singgah supermarket Hero kat bawah sekali untuk nak beli roti dan air.



Kat tepi pasaraya Hero ada pulak benda ni...saje2 nak ukur tangan pemain netball compared to orang biasa


Ini kira high tea laa. Pulut panggang tak sedap langsung, macam fishcake aje.


Berkilat muka lepas jalan2 ...nak gak posing dengan berlatar belakangkan Tunjungan Plaza


Ni kumpulan rap yang masuk competition tu


Kat Toko Buku Agung...Heaven!

Masa kat Tunjungan Plaza ada competition tarian rap. Memang hebat sekali. Maklang tengok dari atas tak berkelip tengok ketangkasan mereka menari, sampai Cik abang cuit maklang ajak jalan. Competition sempena NBA kot.

Oh ye. ..lupa pulak sebelum cerita kat atas tu, kami ke Toko Buku Agung. Hai...mabuknya tengok buku2 craft. Pilih punya pilih dekat 10 buah maklang hangkut. Cara2 jahit beg, sulam2 dan juga paper craft buat anak no. 2. Then tengok pulak buku2 tulis yang cover2 dia menarik. Teringat masa maklang kecik2 suka kompol buku macam ni masa tu. Banyak di jual di blog M. Masa tu Wan Sara memang duduk dekat2 blog M. So, senang lah nak pergi beli . Lebih 30 tahun punya cerita tu!.....

Lepas balik jalan2, malam tu kami berehat aje. Maklang onkan PC dan sambil menjahit maklang menonton NSCI yang maklang bawak kat Thumb Drive




Hari 2.
+++++++


Acara hari kedua memang Cik Abang dah plan. Oh ye, lupa ..kat sini waktu Subuhnya seawal jam 4:25 pagi. Memang awal betul. Lepas dah selesai solat, maklang sambung jahit lagi. Cik Abang apalagi, sambung titon laa...

Lepas breakfast sekitar 9:30pg, kami bertolak ke Pasar Atum. Since banyak lagi yang belum buka lagi maka kami minta Pak Supir hantar kami ke Pasar Ampel. Lebihkurang jaraknya 15-20 mins. Kat sini tak boleh cakap pakai berapa km kerana jalan agak sibuk. Tapi bearablelaa tak semacam kat Jakarta yang macet teruk! Alhamdulillah kami tiba sekitar jam 10. Plan2 nak duduk kat situ dalam sejam setengah sebab Cik Abang nak solat kat Masjid Cheng Ho. Kami pusing2 kejap. Pasar Ampel juga dikenali dengan Pasar Seng(?) atau Pasar Arab sebab persamaan macam Aked kat belakang Masjidil Haram. ( Sekarang dah kena roboh dah yang kat Mekah tu). Memang banyak jual jubah, tasbih, kupiah, dan korma. Minyak wangi etc. Macam2 laa. Memang macam kat Mekah. Maklang cuba2 jugak jubah. Cantek diperbuat dari kain sari. Cik Abang berkenan yang itu, tapi sebab tengok kain dia tak berapa nak sejuk, tak jadilah maklang beli. Harga pun ratusan ribu dong..Tak pelaa..masih ada banyak masa nak shop lagi. On the way nak balik sempatlah singgah belikan Maya sehelai baju maxi. Memang kami berkenan. Harga tak leh tawar banyak. Agaknya sebab dia tengok kami orang Malaysia. Baru nak buka mulut je, dia dah tahu. Mungkin perawakan dan pakaian esp. cara pemakaian tudung dah nampak kita ni orang Malaysia...he..he...tapi nak gak kena cakap bahasa mereka sebab mereka dok pahang! he..he..

Bila balik ke kereta, maklang tanyalah Pak Supir. Memang sikit sangat ke Pasar Ampel ni? Dia kata...eh tidak Buk...ada di sebelah masjid tu, masih panjang lagi....Kami keluar balik dari kereta dan jalan balik ke arah masjid. Kat Pasar Ampel ni ramai jugak peminta sedekah. Jadi takut pulak bila mereka dok ikut aje...Cik Abang dok tarek je maklang ikut dia. At last kami tiba kat tempat yang Pak Supir maksudkan tu. Kat sini lebih lagi macam kat pasar Seng kat Mekah tu. Sempat jugak maklang hangkut tudung sarung kain kaus untuk Maya beberapa helai. Cik abang pula beli songkok Cheng Ho. Songkok ni kat tengah dia tinggi sikit dari yang tepi, macam songkok orang China dolu2 kat Melaka tu...


Di depan pintu gerbang Pasar Ampel




Kat Pasar Seng..sebiji kat Mekah. Pulak ramai yang berupa Arab



Lepas dari situ, Cik Abang hantar maklang kat Pasar Atum semula sementara dia pergi solat kat Masjid Cheng Ho dengan Pak Supir. Jalan sorang2 ni tak best. Main redah aje. Takut jugak kalau ada tukang copet. Ialah walau tak ada bawa duit banyak pun, takutlah jugak. Maklang pusing sorang2 cari kedai jual kain katun. Tak jugak jumpa, sampai lah maklang naik tingkat 2. Barulah dapat. Tu pun tak ada choices banyak. Adalah beli beberapa helai. Oklah. Dalam pada pusing2 nak cari baju mandi untuk Alan, anak Busu, waktu pun berjalan laa...Tau2 dapat message dari Cik Abang kata dia dah tunggu kat tempat dia turunkan maklang. Sesat jugaklah nak cari tempat tu. Macam tawaf keliling. Dia ajak balik laa...tapi masa on the nak balik ke arah tempat janji dengan Pak Porweito, the driver, terlintas depan satu kedai kain jual banyak kain cotton. Puas hati betul! Main tunjuk2 je nak yang mana, Cik Abang Ok je. Tu yang best. Rupanya ada hikmah kenapa tak jumpa kedai...ada orang nak bayar kan rupanya..Alhamdulillah...


Lepas kami balik dari Pasar Atum, kami singgah makan kat Sederhana. Kat sini tempat makan makanan Padang. Biasalah penuh semeja. Tak berapa sedap lah makanan Sederhana as compared to masa kat Bali dan Jogja. Tapi makan jelaa sebab tu aje makanan yang ada. Lepas makan, balik rehat dan solat.




Petang kami keluar semula. Cik Abang nak pergi ke Museum Seomporna ( sorry kalau salah eja!). Tak ada apa sangat. Cik Abang kononnya nak beli painting. Tapi lepas pusing2 kejap aje kot dalam 20 mins, tak nampak bayang pun apa2 lukisan untuk dijual. Dari situ kami bertolak ke jambatan paling panjang di Indonesia ( Yana, Thank you for the correction:)) - jambatan yang menyambungkan Surabaya dan Madura, hence dinamakan jambatan Suramadu. Setibanya kami disitu dah pun gelap. Disini cepat betul gelapnya. By 5:30pm memang dah gelap betul. Dah masuk maghrib pun. Sempat lah singgah solat somewhere dalam perjalanan ke Suramadu. Kami sempat beli sedikit ole2 kat situ. Terpaksa berkejar balik sebab maklang dah buat temujanji untuk pergi Spa. Tu pun terlewat dalam 15 mins sebab mandi dulu before ke Spa. Memang 1st class Spa by Martha Tilaar...:)









Oklah besok or lusa or tulat or bila maklang free maklang updet lagi.